December is dé maand van de festiviteiten en eindejaarsacties die keer op keer op gepaste wijze aangekondigd worden met leuke affiches. Wist u dat er enkele vuistregels zijn die u kunnen helpen om uw boodschap nog meer tot zijn recht te laten komen en op te vallen in de massa? Knal met uw volgende poster door deze regels in acht te nemen! En hey, lees zeker verder tot het einde waar we nog een fijne verrassing voor u in petto hebben.
1. Less is more
Laat u zeker niet vangen aan een van de meest voorkomende fouten als het op posters aankomt: een affiche is allesbehalve een grote flyer! Waar een flyer in de handen van uw contactpersoon terecht komt, wordt een affiche vaak in het straatbeeld opgehangen waar het een stuk vluchtiger en van op een afstand gelezen of bekeken wordt. Zowel qua design als qua tekst geldt dan ook de leuze ‘less is more’. Durf gerust met die rode pen door de tekst te gaan om enkel de echte essentie over te houden. Wat moet uw doelgroep zeker onthouden en wat kan gecategoriseerd worden onder details? Werken met lijstjes als in ‘wat, wanneer, hoe’ kan helpen om uw boodschap helder te krijgen.
2. Duidelijk design
Hebt u uw boodschap klaar voor ogen? Dan begint het leukste werk: u kan starten met het design! Geef hierbij de prioriteit aan een duidelijk leesbaar lettertype en kleurenpalet. Er werkt niets zo inefficiënt dan een bijzonder mooi ontworpen affiche, maar waarop de hoofdboodschap moeilijk leesbaar is.
Advies nodig welke kleuren passen bij uw identiteit? Bekijk dan zeker ook dit blogartikel!
3. Eén passend beeld
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Aangezien die laatste echt niet thuishoren op een affiche, zit u er maar beter ‘boenk’ op met uw gekozen beeld. Het zal dan ook vaak hetgeen zijn wat uw doelpubliek het langst zal onthouden. Ga dus op zoek naar dat ene beeld dat uw boodschap onderstreept, of het dan een foto, een illustratie of een grafisch element is. Zoekt u nog een beeld? Lees er meer over in dit blogartikel.
4. Emotie opwekken
De sterkste affiches zijn diegene die iets weten los te maken. Wek de nieuwsgierigheid, maak enthousiast, doe glimlachen of weet te choqueren: afhankelijk van wat uw boodschap is, vindt u vast wel een gevoel dat daarbij past. Deze emotie wakkert u aan door de combinatie van woord en beeld. Een gevatte slagzin die hoort bij een sterk beeld doet vaak al heel veel om uw doelpubliek in de juiste stemming te brengen.
5. Heldere call to action
De laatste tip is voor u misschien wel de meest belangrijke, aangezien u de poster met een welbepaald doel opmaakt. U wil namelijk dat de afzender iets gaat doen, of het dan een aankoop, een event bezoeken, zich voor een cursus inschrijven of een andere handeling verrichten is. Maak duidelijk wat de kijker kan of moet doen indien hij of zij interesse heeft. Kan hij of zij op uw website terecht voor die ene aankoop of inschrijving, geldt de actie binnen een bepaalde termijn in die ene winkel of dient de kijker op een welbepaalde datum naar een specifieke locatie te komen? Voor u is dat informatie die vanzelfsprekend is, zorg dat deze dat ook voor uw doelpubliek is.
BONUS! Bent u helemaal tevreden met uw ontwerp? Digitale Drukkerij Geprint helpt u graag met het drukwerk! We geven u maar liefst 10% korting met de promocode ‘BLOG11’ cadeau op het drukken van uw affiches!
Kan u een helpende hand, of beter een grafisch brein, gebruiken in de opmaak van uw affiche? Weet dat Digitale Drukkerij Geprint graag zijn expertise in grafisch ontwerp te uwer beschikking stelt! Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.