Grafisch Advies

Met deze tips laat je een blijvende indruk na met je visitekaartje

Stel jezelf even volgende situatie voor: Op een netwerkevent hebt u een boeiend gesprek met een ondernemer die interesse heeft in jouw producten of diensten. Hij of zij vraagt u om jouw visitekaartje. Wanneer je het overhandigt, merk je zijn of haar afkeurende blik bij het zien van je gratis en snel ontworpen kaartje. Jammer, daar gaat die geweldige eerste indruk. Let’s face it: Een visitekaartje is anno 2022 nog steeds de uitgelezen manier om contactgegevens én een blijvende indruk over wie je bent na te laten.

Neem je regelmatig deel aan netwerkbijeenkomsten en/of kom je geregeld in contact met potentiële klanten of leveranciers? Dan krijg je vast tal van visitekaartjes mee naar huis. Waar een mooi ontworpen visitekaartje dat sterk aansluit bij je “brand identity” nog lang op het bureau van je gesprekspartner blijft liggen, belanden nog te veel visitekaartjes op een stapel of zelfs in de prullenmand vanwege te weinig inspirerend. Wil je daarentegen een blijvende indruk nalaten met je visitekaartje? Met deze 5 tips ben je alvast sterk op weg!

Focus op je hoofddoel

Dé belangrijkste reden waarom je een visitekaartje afgeeft, is het delen van contactgegevens. Zorg er dan ook voor dat deze de prominente plaats op het businesskaartje krijgen die ze verdienen. Een visitekaartje is dan ook geen flyer, houd het doeltreffend en bewaar verdere informatie over je business voor een flyer of brochure.

Wees duidelijk over je core business

Een van de vereisten om een blijvende indruk na te laten, is duidelijk communiceren wat je doet en voor welke vragen je gesprekspartner bij je terecht kan. Vermeld duidelijk in één of enkele kernwoorden wat je core business is. Combineer je meerdere bedrijven in verschillende industrieën? Maak dan een visitekaartje per core business aan. Het komt namelijk erg verwarrend over als je gesprekspartner leest dat je naast accountant ook yogalerares bent.

Toon wie je bent

Net als andere elementen uit je content mix mag ook je visitekaartje een uiting zijn van wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Denk daarbij aan het overbrengen van je huisstijl, voeg eventueel een professionele foto toe en vergeet zeker ook je logo niet toe te voegen voor extra herkenbaarheid. Een eerste indruk nalaten doe je door authentiek te zijn, door te tonen waarin je uitblinkt. Een gratis visitekaartje laten drukken mag dan wel financieel interessanter zijn, maar hey, je wil toch meer zijn dan dertien in een dozijn, niet? Weet dat er tegenwoordig al redelijk wat manieren bestaan om je visitekaartje extra origineel te laten drukken. Blinkt je onderneming bijvoorbeeld uit in duurzaamheid? Waarom kies je dan niet voor een visitekaartje gemaakt van gerecycleerd papier? Durft je bedrijf out-of-the-box denken? Laat je oog dan vallen op het aanbod originele vormen of visitekaartjes met een letterlijke of spreekwoordelijke ‘hoek af’.

Hou het bovenal leesbaar

Ben je na de vorige tip niet meer te houden met het gebruik van toffe kleuren, lettertypes, vormen en eventueel een mooie sfeerfoto? Hou dan altijd in gedachten dat je visitekaartje bovenal duidelijk leesbaar moet zijn. Je wil namelijk dat als je gesprekspartner je nadien opnieuw wil contacteren dat hij of zij meteen jouw telefoonnummer en/of emailadres terugvindt. Bovendien dient een visitekaartje idealiter gemakkelijk in een portefeuille of visitekaartjeshouder te passen en is het bijgevolg niet erg groot. Let er dus zeker op dat de boodschap die je brengt duidelijk en goed leesbaar blijft.

Kies voor kwaliteit

Je visitekaartje is als het ware je herinnering, de kers op de taart die je je nieuw contact wil meegeven naar huis of kantoor. Je wil dan ook kwaliteit en professionaliteit uitstralen zodat die potentiële klant of leverancier graag nadien met jou in zee wil gaan. Kies dan ook resoluut voor kwaliteit. Inboeten op kwaliteit ga je misschien op het eerste zicht enkele luttele euro’s besparen, maar bepaalt mee het imago dat iemand van je krijgt. Wedden dat een kwalitatief visitekaartje zich nadien dubbel en dik terugbetaalt?

Heeft dit artikel je kunnen inspireren om zelf aan de slag te gaan om een visitekaartje te ontwerpen of drukken dat helemaal past bij uw bedrijf? Digitale Drukkerij Geprint staat steeds tot uw dienst om u bij te staan in elke stap van dit proces. Neem vandaag nog contact met ons op voor vrijblijvend advies of een offerte op maat van jouw organisatie!

Heb je zelf al een ontwerp? Bestel dan je visitekaartjes snel een eenvoudig op ons online bestelplatform.